Takaisin ylös

Satamamestareiden terveiset vuodelle 2018

Vuosi vaihtui ja vuoden 2017 tapaan satamamestareita on kaksi. Tehtävissä toimivat edellisen kesän tapaan Pasi Lehtonen ja uutena johtokunnan jäsenistöön kuuluvana Juha Lääkkölä.

Tehtävien jako on sellainen, että Pasi hoitaa laituripaikkoihin, veneiden säilytykseen sekä  vartointiin liittyvät asiat ja Juha satamaan liittyvät ympäristö- ja turvallisuusasiat, Roope -satamaohjelmaan sekä talkoisiin liittyvät asiat.

Satamassa tulee vuoden 2018 painopisteinä olemaan uusien laituripaikkojen rakentaminen sekä ympäristöasioihin keskittyminen.

Uusien laituripaikkojen rakentaminen ei onnistu pelkästään projektiryhmän tai johtokunnan jäsenten toimesta, joten avuksi tarvitaan jokaista seuran jäsentä. Talkoista tiedottamista ja talkoisiin osallistuvien tehtävänjakoa tullaan kehittämään, jotta halukkaat tietävät tulla paikalle ja kaikilla on tehtävä jossa toimia. Jos jo nyt tiedät osallistuvasi talkoisiin, niin laita sähköpostia Juhalle yhteystietojesi kera.

Satamamestareiden taholta ehdotammekin vuodelle 2018 mottoa: ”Ilo irti satamarakentamisesta”.

Ympäristöasioissa painopisteenä tulee olemaan sataman yleisen ilmeen parantaminen sekä veneiden huoltamiseen ja kunnostamiseen liittyvien ongelmajätteiden tai haitallisten aineiden käsittelyn vaatimusten ja suositusten huomioiminen  satama- ja vesialueilla.

Kuten Kommodori omassa kirjoituksessaan mainitsee, niin yksi tähän liittyvä asia on venemoottoreiden avoimissa jäähdytysjärjestelmissä käytettyjen jäähdytys-/talvisäilytysnesteiden talteenotto ennen veneen käynnistämistä vesillelaskun jälkeen. Kehotammekin siis jokaista veneilijää miettimään, miten tyhjennätte tai koekäytätte moottorin ennen vesillelaskua siten, että avoimessa jäähdytysjärjestelmässä mahdollisesti olevat jäähdytys/talvisäilytysnesteet ovat hallitusti tallessa uudelleen käytettäväksi tai toimitettavaksi ongelmajätteiden keräyspisteeseen (esim. Koukkujärven jätekeskus). Myös talvitelakointiin liittyvä avoimen jäähdytysjärjestelmän täyttäminen on syytä pohtia tässä samassa yhteydessä.

Tavoitteena siis on, että vesillelaskun jälkeisessä käynnistyksessä pakoputkesta tulee pakokaasun lisäksi pelkkää Pyhäjärven vettä ja talvitelakointiin valmistauduttaessa jäähdytysjärjestelmää täytettäessä pakoputkesta tuleva jäähdytys-/talvisäilytysneste ei mene maahan.

Turvallisuuden nimissä haluamme muistuttaa myös satamassa liikkumisesta. Kun kevät koittaa, niin liikenne satama-alueella vilkastuu, eikä sataman porttia saa jättää auki edes pieneksi hetkeksi. Huomioikaa maa-alueen nopeusrajoitus ja muut alueella kulkevat.

Kun purjehduskausi alkaa, niin muistakaa välttää veneillessänne peräaaltojen muodostamista ja huomioikaa mahdolliset satama-altaassa liikkuvat soutuveneet ja kajakit.

Väijyvuorojen varauslista on perinteiseen tapaan väijykopissa. Lue varauslistan täyttöohje ja muista selkeä käsiala helpottaaksesi toisen satamamestarin jatkotyötä vuorolistojen teossa.

 

Mikäli jokin asia mietityttää, niin tule satamassa reippaasti juttelemaan. Jutustelu on toki tervetullutta vaikka mielen päällä ei suuria filosofisia pohdintoja olisikaan.

Tätä kirjoitettaessa veneilykesä on vielä kuukausien päässä. Ajatuksissa se toki on jo nyt tai viimeistään Vene 18 Båt -tapahtuman jälkeen.

 

Hyvää veneilykesää 2018 toivottaen:

Pasi Lehtonen
Laituripaikat, veneiden säilytys, vartiointi
040 7588 334
satamamestari(at)nokianveneilijat.fi

Juha Lääkkölä
Ympäristö, talkoot, ROOPE-satama
0400-696507
juha.laakkola(at)gmail.com

13.01.2018 Vahtivuorojen varauslistat väijykopilla.